דף הבית

 
 
 
   
 
יומן מסע לפולין - כל מה שצריך לדעת

יומן מסע לפולין - כל מה שצריך לדעת הסיורים לפולין וביקורים במחנות ההשמדה של פולין, הפכו להיות נושא מרכזי בהוראת השואה בישראל. רוב התלמיד


פורסם: 11/12/2015

מאמר זה שייך לקטגוריית מתנות
יומן מסע לפולין - כל מה שצריך לדעת
 
הסיורים לפולין וביקורים במחנות ההשמדה של פולין, הפכו להיות נושא מרכזי בהוראת השואה בישראל. רוב התלמידים בין הכיתות י"א ו- י"ב נוסעים לפולין במסגרת התיכון. ישנם שלושה שלבים: ההכנה למסע עצמו, המסע והשיבה לארץ. בחזרה לארץ התלמידים יתבקשו לכתוב יומן מסע לפולין – כל מה שצריך לדעת.  התכנית, מכינה את בני הנוער באמצעות הרצאות ולימוד על נושא השואה כך שהתלמידים יתכוננו אף לשהות בשהייה ממושכת בקבוצות מעורבות כמו לדוגמא, בני נוער מעורבים המקיימים אורח חיים שונה ומחזיקים אף בדעות שונות. יומן מסע לפולין – כל מה שצריך לדעת, יכלול סיור במחנות המוות שבהם חיו היהודים בפולין שבין הידועים בהם הם" אושוויץ, טרבלינקה, בירקנאו ומיידנק.
 
סיפורים אישיים במסע והדרכה מקצועית צמודה
 
יומן מסע לפולין – כל מה שצריך לדעת, ילווה במדריכים מקצועיים שיספרו גם סיפורים באמצעות "איש עדות" שיספר את סיפורו האישי או של בני משפחתו שהיו ניצולי שואה או שנספו במחנות אלה. במהלך יומן מסע לפולין – כל מה שצריך לדעת, יתקיימו טקסי זיכרון במחנות ההשמדה ושיחות קבוצתיות בין התלמידים השונים אשר יביעו את רגשותיהם ומחשבותיהם. יש להתארגן נכון למסע כמו למשל, גיבוש הקבוצות הנוסעות לפולין ולספק להם סביבה תומכת, היות והמראות אינם נעימים וכמובן הזיכרונות. הכוונה של משרד החינוך בתכנית זו, היא להנציח את השואה שלא תישכח גם מהדור הצעיר בארץ.  גם אלה שמשפחתם לא נספתה בשואה, חובתם לדעת את המאורעות שהנוראיים שהיו בשואה באמצעות יומן מסע לפולין – כל מה שצריך לדעת. אם עד עכשיו,  קשה היה לעכל את השואה, בעקבות יומן מסע לפולין – כל מה שצריך לדעת, התלמידים ירגישו כי באמצעות הרגשות והמראות בפולין, הם יהפכו את ההרגשה כאילו הם חוו את השואה ויוכלו להעביר את המסרים גם לדור הבא.
 
מסרים שיש להעביר לדורות הבאים באמצעות חוויה אישית
 
מוטלת על כולנו, החובה להעביר הלאה את המסרים, הכאב והמראות שאנו חווים. יש לציין, כי המסע לפולין שינה את המחשבה והדעה לגבי השואה  בקרב הרבה תלמידים שהגיעו לאתרי השואה השונים בפולין. הרבה הורים תומכים במסע זה, על מנת לחזק את המורשת וההיסטוריה של עם ישראל בקרב ילדיהם.